מערכות טיהור והשבה למים אפורים

מים בשפע...

אחד הדברים הטובים שמשבר המים עשה למדינת ישראל, הוא המודעות לקיימות, למחזור ולחסכון.

 

בבתים חדשים רבים נעשית הפרדת "הצנרת האפורה" קרי מקלחות, אמבטיות, כיורים (פרט לכיור המטבח המכיל ריכוז גבוהה של מלחים וחומר אורגני), מכונת כביסה (כדאי להתקין ברז לברירת מחדל) ומי המזגנים בעלות נמוכה בזמן הבניה! ובבתים קיימים במקרים רבים אם המקלחות צמודות לקיר חיצוני בהשקעה לא גדולה ניתן להשתמש במים שכבר הגיעו אלינו הביתה, ושילמנו עבורם, ועבור כל מיני פרוטקציונרים שיושבים בתאגידי מים. ועמלת גבייה לרשות המקומית.

 

המצפון כואב פחות כאשר המים משקים את הגינה ואפשר לגנוב עוד כמה דקות במקלחת... העצים צמאים. וככל שהארץ תהיה ירוקה יותר, הטמפ' תתקררנה וירד יותר גשם.

 

השיטה הטובה ביותר לטיהור המים היא שיטת האגן הלח. שבה המים עוברים טיהור ביולוגי ע"י בקטריות המתיישבות על אגריגטים בעלי שטח פנים סגולי גבוהה. צמחי מים מעשירים את המים בחמצן התורם לתהליך הטיהור. המים עוברים למיכל הטיהור מגובה של 10 ס"מ מתחת לקצה העליון של האגן הלח כך שאין מגע עם המים ואין יתושים.

 

מומלץ להתקין מפריד שומנים, לפני האגן הלח, מאחר והסבון מכיל כמויות גדולות של שומן כזה או אחר ולהתקין over flow, ממיכל האגירה עם ברך אל הביוב. יש להשתמש בחומרי ניקוי אקולוגיים ובמיוחד לשים דגש על אבקות כביסה, אסור להשתמש באבקות הרגילות הן מכילות כמות גדולה של מלחים להגדלת הנפח. מאחר והאגן הלח משמש חלק אינטגרלי וייחודי מהגן, כדאי לתת עליו את הדעת, כבר בשלב התכנון, שיהיה במקום שטוף שמש, או לפחות בחצי צל, ומאחר שבמקרים רבים יש צורך במחפרון לחפירת האגן הלח והטמנת מיכל האגירה, ניתן להוזיל עלויות בביצוע אם משלבים את המחפרון בעבודות אחרות הקשורות בפיתוח כגון פיזור אדמה ומיקום סלעים.

 

בכדי לחסוך במים גם אם הם אפורים..., נשקה רק במקומות שבהם אנו שותלים, כך שישנו עוד יתרון שמבצע הגן יפרוש את צנרת ההשקיה הייעודית למים האפורים. (צנרת סגולה) כמו כן, ע"י שימוש בטפטפות בעלות ספיקה גבוהה ניתן להשקות גם את הדשא. בכל מקרה אנו מתקינים מערכת גיבוי עם מז"ח (מונע זרימה חוזרת) של מים רגילים. למקרה של חופשה, או שכמות המים שבני הבית מייצרים אינה מספיקה לגן.

 

ע"י שימוש במחשב השקיה נרוקן את מיכל האגירה פעמיים ביום כך שהמים ישארו בטוחים לשימוש ונוכל לקבוע את כמויות המים הנדרשות עפ"י אזורי הגן וסוגי הצמחייה השונים כגון עצים/שיחים/דשא והצמחייה שסביב לדשא וכך לנצל את המים באופן אופטימלי עם אפשרות ריווח בימי ההשקיה.

האפור היום... ירוק יותר

 

eden